شـــــــاعران ســــــپید

این وبلاگ به منظور آشنایی بیشتر افراد با شعر معاصر ایران ایجاد شده ... امید وارم مورد استفاده دوستان و کاربران عزیز قرار گرفته باشد

شـــــــاعران ســــــپید

این وبلاگ به منظور آشنایی بیشتر افراد با شعر معاصر ایران ایجاد شده ... امید وارم مورد استفاده دوستان و کاربران عزیز قرار گرفته باشد

جخ امروز از مادر نزاده‌ام...

جخ امروز

از مادر نزاده‌ام

 
  نه
عمر ِ جهان بر من گذشته است.

نزدیک‌ترین خاطره‌ام خاطره‌ی قرن‌هاست.
بارها به خون ِمان کشیدند
به یاد آر،
و تنها دست‌آورد ِ کشتار
نان‌پاره‌ی بی‌قاتق ِ سفره‌ی بی‌برکت ِ ما بود.

اعراب فریب‌ام دادند
بُرج ِ موریانه را به دستان ِ پُرپینه‌ی خویش بر ایشان در گشودم،
مرا و همه‌گان را بر نطع ِ سیاه نشاندند و
گردن زدند.

نماز گزاردم و قتل ِ عام شدم
 
  که رافضی‌ام دانستند.
نماز گزاردم و قتل ِ عام شدم
 
  که قِرمَطی‌ام دانستند.
آن‌گاه قرار نهادند که ما و برادران ِمان یک‌دیگررابکشیم و
                                                        این
                                            کوتاه‌ترین طریق ِ وصول ِ به بهشت بود!

به یاد آر
که تنها دست‌آورد ِ کشتار
جُل‌پاره‌ی بی‌قدر ِ عورت ِ ما بود.

خوش‌بینی‌ برادرت تُرکان را آواز داد
تو را و مرا گردن زدند.
سفاهت ِ من چنگیزیان را آواز داد
تو را و همه‌گان را گردن زدند.
یوغ ِ ورزاو بر گردن ِمان نهادند.
گاوآهن بر ما بستند
بر گُرده‌مان نشستند
و گورستانی چندان بی‌مرز شیار کردند
که بازمانده‌گان را
 
  هنوز از چشم
 
  خونابه روان است.

کوچ ِ غریب را به یاد آر
از غُربتی به غُربت ِ دیگر،
تا جُست‌وجوی ایمان
 
  تنها فضیلت ِ ما باشد.
به یاد آر:
تاریخ ِ ما بی‌قراری بود
نه باوری
نه وطنی.

نه،
جخ امروز
 
  از مادر
 
  نزاده‌ام...

 

احمد شاملو

نظرات 2 + ارسال نظر
مست راستین سه‌شنبه 2 مرداد 1386 ساعت 19:24 http://www.masterastin.blogfa.com/

برادر سلام
آقا من هم مثل شما کامپیوتری هستم و اتفاقی وقتی دنبال شعر پوپک شریعتی می گشتم با شما آشنا شدم.
خیلی دوست دارم با وبلاگ پر بار و عاشقانه شما تبادل لینک داشته باشم.
من شما رو تو فهرست لینک هام قرار میدم و خوشحال میشم شما هم همینکارو کنید.

بهتون حتما سر خواهم زد.
یا حق.

آگاهی چهارشنبه 23 تیر 1389 ساعت 23:54 http://www.iranmanvma2.blogfa.com

خدایا
آتش مقدس شک را
آن جنان در من بیفروز
تا همه یقین هایی را که در من نقش کرده اند بسوزد
وآنگاه از پس توده ی این خاکستر
لبخند مهراوه بر لبهای صبح یقینی
شسته از هر غبار طلوع کند
خدایا
به هرکی دوست میداری بیاموز
که عشق اززندگی کردن بهتر است
و به هرکس که بیشتر دوست میداریش بچشان
که دوست داشتن از عشق برتر است !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد